Kalkyle og tilbud i Customer Relationship Management (CRM)
Fra CRM-systemet lager du tilbudet til kunden, og beholder informasjon om kalkyle og dekningsbidrag for deg selv.
Varelinjene kan hentes fra Excel eller eksternt, for eksempel fra regnskapssystemet.
Kunden ser tilbudsbrevet (blå), selger ser dekningsbidrag (grønn).
Med dette enkle dokumentet lager du også ordrebekreftelse, kontrakt, innkjøps ordre og overfører salget til regnskap for bokføring og fakturering.
CRM-systemet holdes løpende orientert i prosessen. Du starter fra CRM-systemet, lagrer omsetningstall tilbake til CRM-systemet og oppdaterer status hver gang dokumentet endres.
Tilbudsmappe i CRM med kalkyle og kontrakt
Med en vanlig A3 tosidig skriver kan du lage et helt hefte som du gir din kunde.
Heftet kan inneholde kalkylen i detalj, brosjyre og omtale av produktene.
Med en fin forside og bakside samt innholdsfortegnelse virker tilbudet meget gjennomarbeidet.
Se hvordan kalkylen er en viktig del av anbudsprosessen.
Som standard følger det med enkle brevmaler og utsendelser i en CRM-installasjon, og du kan lage dine egne dokumenter som beskrevet her:
DataCorp AS hjelper deg i gang med alt fra helt enkle salgsbrev til avanserte løsninger som integrerer bedriftens øvrige systemer; kalkyle, produksjon, time, økonomi etc. Nøkkeldata legges tilbake i CRM-systemet.
Dette gir deg styring og kontroll, samtidig som du og dine medarbeidere blir mer effektive.
Bedriften har sikkert tilbudsbrev og maler allerede. Vi hjelper deg til å oppgradere disse til et mer effektivt verktøy. Ved å bygge videre på det dere har i dag, sikrer vi at tilbuds og kalkyleverktøy er tilpasset deres behov, samtidig som dere tar i bruk nye muligheter.
Nye systemer kan innføres gradvis, og i tett samarbeid med brukerne. Vi bruker Excel og Word som utgangspunkt, verktøy som det er enkelt å vise forslag til løsninger med.
Se også Intelligent Tilbudsskjema og Anbuds-mal.