Excel

Rapport i Excel, Word og PowerPoint

En rapport du mottar på papir eller som PDF kan i stedet lages og beholdes i Excel. Dette gir mange fordeler:

  • Data ligger ferdig formatert i samme kolonne hver gang, du kan lett lage dine egne lenker mot rapporterte data.
  • Faste tall og områder kan gis faste navn til bruk i nøkkeltall og grafer.
  • Det er lett å kombinere data fra forskjellige kilder i samme ark, for å trekke konklusjoner.
  • Grunnlagsdata kan presenteres i neste ark, for eksempel klargjort for bruk i Pivot-tabeller.
  • Konklusjoner kan ha pekere (hyperlinks) til grunnlagsdata.
  • Egne felter og kolonner kan legges til. Her gir du dine manuelle anslag for dagens omsetning, fremtidig behov, sannsynlighet for salg etc. Disse oppdaterte opplysningene kan legges tilbake der de kom fra.
  • Data fra andre system du ikke bruker ofte kan legges inn manuelt (valutakurs, rente etc), eller automatisk hentes inn.

Gjenbruk

  • Du kan bruke din kunnskap om Excel til å arbeide videre med en rapport. Klipp ut deler for bruk i Word eller PowerPoint.
  • Det samme datagrunnlaget kan skrives parallelt til Word og Excel. Med forskjellig layout beregnet på forskjellig publikum, for eksempel til mobil.
  • Word og Excel rapport kan lagres som Web-side for øyeblikkelig publisering til din website eller intranett, for eksempel ved salgs-konkurranser.
  • Microsoft Excel egner seg for utveksling av data fordi den finnes på mange plattformer; PC-er med Windows, MacOS, mobiler med Android, IOS og for de fleste nettlesere. Vi jobber med alle disse plattformene og tilpasser innholdet så det presenteres best mulig.

Ved hjelp av programmering kan Excel motta data fra en rekke kilder, og gi data videre til en rekke programmer.
Excel har mange fordeler sammenliknet med en vanlig rapportgenerator som for eksempel Crystal Reports.

Oppdatere rapport i PowerPoint fra Excel

Vi tilrettelegger Excel og Word slik at dine grafer automatisk oppdateres fra linkede dokumenter. Data kan også hentes direkte fra ditt regnskapsprogram, salgs-system eller ordreprogram på regelmessig basis.

Før viktige kundemøter åpner du bare din PowerPoint presentasjon og lar den oppdatere seg selv automatisk. Dette forutsetter at forbindelsen til bedriftens øvrige systemer er laget på forhånd. Når først forbindelsen er etablert, vil det overraske deg hvor ofte den vil bli brukt og gjenbrukt i andre sammenhenger.

Uke, måneds, kvartal og årsrapport kan ligge ferdig på rekordtid, oppdatert fra en og samme kilde. I denne kilden legger du inn dine kvalitetssikrede regnskapsdata. Hent ferske valuta og børskurser fra online kilder, og omsetningstall fra ordre-systemet.

Din rapport kan foreligge skriftlig i Word og som .pdf-filer, i Excel for nærmere analyse og i PowerPoint for presentasjon. Fordi alle bygger på samme kilde viser de alle de samme tallene.

Vi hjelper deg å etablere denne kilden, og lager rapporter fra den.

Legg en presentasjon på toppen av din Excel rapport, og du får full oversikt.
Vi tilrettelegger Excel og Word slik at din rapport med grafer automatisk oppdateres fra linkede dokumenter. Data kan også hentes direkte fra ditt regnskapsprogram, salgssystem eller ordreprogram.

Power BI

Bruker du Excel som analyse- og rapport-verktøy, vil du finne det lett å bruke Power BI tjenesten for å utvide ditt analytiske verktøysett.

Excel og Power BI Desktop har de samme muligheter til å lese data fra mange kilder. Du kan publisere regneark direkte til Power BI tjenesten i skyen.

Importer dine eksisterende Excel-arbeidsbøker til Power BI og dra nytte av en spørring, datamodell og rapport du allerede har laget.

Om Power BI fra Microsoft, se her.

Vi hjelper deg å automatisere anbudsprosessen
Se Programmering med Excel